4 moduri în care putem pregăti corect mâncarea


Atunci cand tocmai am pierdut una dintre bataliile duse pe frontul alimentatiei sanatoase (dar nu razboiul!), prima „scuza” care ne vine in minte este faptul ca nu avem destul timp pentru a gati corect. Preferam, in consecinta, sa ne potolim foamea cu o punga de chipsuri sau un produs fast-food, amanand sine die momentul cand vom intra in bucatarie si vom gati „ca la carte”. De fapt, tehnicile sanatoase de gatit nu sunt nicidecum dificile, nu ne cer un efort conside­rabil si, cu siguranta, folosindu-le vom avea posibilitatea sa ne tinem in frau greutatea. Dar sa facem o trecere in revista a acestora.

Metode corecte de gatit

1. GATITUL LA ABURI. Este cu certitudine cea mai sanatoasa si totodata cea mai simpla tehnica de gatit. Daca nu aveti la indemana un steamer profesional, atunci e suficient sa folositi o oala mare cu aburi deasupra careia asezati o strecuratoare sau un dispozitiv special, perforat. Puneti legu­me­le, carnea, pestele (chiar si aluaturile pot fi ga­tite astfel) in strecuratoare, in vreme ce apa fier­be dedesubt. Gatitul la aburi prezerva toate substan­tele nutritive din alimente. Pentru a da un gust deosebit mancarii preparate astfel, puteti adauga in apa care fierbe condimentele care va plac.

2. POSAREA. Este o metoda de preparare speci­fica pen­tru alimente care au de la natura o textura moa­le, precum pestele, carnea de pui, fructele si ouale. Alimentele se pregatesc in apa calda, vasul fiind tinut pe foc mic, astfel incat lichidul sa nu atinga temperatura de fierbere. Alimentele se vor deschide la culoare (se vor „blansa”). Atunci cand se poseaza oua (ochiuri romanesti, fierte in apa, de exemplu), trebuie adaugate in lichid si cateva picaturi de otet. Posarea este o modalitate de a adauga in meniul nostru o cantitate suficienta de proteine sanatoase.
In tigaie sau pe gratar

3. PRAJIREA. Este si aceasta o metoda sanatoasa de gatit, cu o conditie: sa folositi doar foarte-foarte putin ulei. Este de preferat uleiul de palmier sau untul (ultimele cercetari proband ca acesta e mai sanatos decat uleiul de floarea-soarelui dublu rafinat), dar si uleiul de susan, de orez sau de struguri. Se pun cateva picaturi in tigaie, iar legumele prajite in aceste conditii isi vor pastra toate substantele nutritive, textura si culoarea. Carnea prajita dupa aceasta metoda trebuie taiata in fasii subtiri; asa se economiseste timp, deoarece carnea se coace mai repede. Un sfat: pentru ca, totusi, ­cantitatea de ulei este minima, e recomandat ca alimentele sa fie stropite din cand in cand cu apa, ca sa nu se arda.
Grillul (sau gratarul). Este o tehnica de preparare prin care se sporesc aromele si textura hranei. Este o metoda destul de rapida de gatit, caldura uscata provenind de la grill (indiferent daca este orizontal sau vertical) asigurand formarea unei cruste, in interiorul careia alimentele isi pastreaza suculenta.

4. COACEREA. Este o tehnica excelenta pentru mancaruri din fructe de mare, pasari de curte, bucati mari de carne. Este recomandat sa se foloseasca ­adaosuri de genul: marinade, suc de lamaie, iaurt sau miere. Alimentele ­­tre­buie sa fie asezate pe un grilaj, cu o tava dedesubt, in care sa se adune grasimile care picura din alimente. De asemenea, e bine sa se coaca ­separat legumele si separat carnea, ­pentru a pastra intacte proprietatile nutritive ale alimentelor.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s